marloesvdijk.reismee.nl

Time flies when you're having fun?

Slap excuus voor 3 maanden geen blog gemaakt te hebben, I know. Maar dat betekend wel dat ik nu veel te vertellen heb!

Even kijken, december, weet ik nog wat ik toen heb gedaan... December is altijd een drukke maand, met alle feestdagen. Ook Sinterklaas mocht dit jaar zeker niet overgeslagen worden. De Sint is ook zijn geboortestad Alicante nog even langsgeweest en op 5 december zaten we gezellig met z'n allen cadeautjes uit te pakken aan de eettafel. Er zaten natuurlijk ook gedichten bij, eentje zelfs in het Spaans. Iedereen was helemaal blij met zijn cadeautjes, de chocoladeletters vielen ook erg in de smaak. De Sint had ook een surprise achtergelaten: Het hoe-ontcijfer-ik-het-gedicht-door-mijn-kennis-van-Nederland spel. Was nog best lastig, de vlaggen van de provincies ken ik dus echt niet. Alleen Friesland kwam ik uit.

Na Sinterklaas komt Papa Noel, aka de Kerstman. Kerstavond is hier erg belangrijk, de hele familie is samen, de hele dag waren we in de weer met opruimen, last-minute cadeautjes inpakken en koken. Het kerstdiner was heel anders dan ik gewend was (wel met de kalkoen natuurlijk), met aardappel, chorizo, russische salade en pittige tomatensaus. Als toetje hadden we Turron, de Spaanse versie van noga. We gingen rond een uur of 11 pas eten, en om 12 uur een toost op het kindje Jezus. Daarna mochten de cadeautjes opengemaakt worden, dat was zeker voor Ainhoa een groot feest. Zij kreeg onder anderen een fiets en poppen. Onze cadeautjes waren een mengeling van pyjamas, dekens en pantoffels. Eerste kerstdag was verder heel rustig, we hebben eigenlijk de hele dag films gekeken. Tweede kerstdag, ben ik achter gekomen, is iets verschrikkelijk Nederlands, dat kennen ze hier helemaal niet.

Toen kerst ook weer voorbij was, was het tijd voor familiebezoek! Het was super natuurlijk om iedereen weer te zien, het leek net alsof ik nooit weg was geweest. Het enige wat veranderd was, was dat Twan niet normaal veel is gegroeid, ik word bijna bang dat hij me tegen het eind van het jaar gaat inhalen :P Het was geweldig om mijn 2 families bij elkaar te hebben, we hebben tegen elkaar gebasketbalt en op oudejaarsdag samen gegeten. Voor mij was het heel verwarrend soms omdat ik Spaans, Engels en Nederlands door elkaar aan het praten was, dingen vertalen voor iedereen. Mama had mijn hulp soms niet eens nodig, de Spaans lessen gaan nog steeds goed :) We zijn met z'n vijven ook een dagje naar Valencia geweest, met de trein. Het is een super mooie stad, maar ik vind zelf Alicante wat leuker omdat het kleiner is. Ik heb nu het idee dat ik vanaf ieder punt in de stad mijn weg naar huis zou kunnen vinden, dat zou in een stad zoals Valencia nooit kunnen.

Na een super gezellige week was het weer tijd voor het Nederlandse deel van de familie om naar huis te gaan, dit keer met een iets minder emotioneel afscheid. Daarna kwamen Los Reyes Magos, de 3 koningen. De aankomst van de koningen wordt hier groots gevierd, met meer cadeautjes dan met kerst. Ook is een een parade/optocht door de stad heen, de Cabalgata. Dit is een stoet van muziek, dansers en wagens. Vanaf de wagens worden er cadeautjes en snoepjes gegooid, een en al gekte langs de weg dus. Iedereen wilde de mooiste en grootste cadeautjes bemachtigen. Wij waren 2 uur vantevoren al stoeltjes langs de weg gaan bemachtigen om goede plekken te hebben. Het was even koukleumen maar we gingen met een zak voor snoep en cadautjes terug naar huis.

Toen waren er helaas geen feestdagen meer over, en moesten we weer naar school. Terug naar het normale ritme. Mijn cijfers van het vorige trimester waren heel veel beter dan ik ooit had kunnen hopen, ben ik toch best wel trots op. Met het nieuwe jaar begon er ook een nieuwe basketbalcompetitie, die tot nu toe super gaat! We hebben pas een wedstrijd verloren tot nu toe, van de 7 die we er hebben gespeeld. Ik weet niet of het aan de verandering van trainers ligt, of onze attitude. In ieder geval, het gaat lekker!

En ik ben inmiddels ook weer een jaartje ouder, ik zie die grijze haren al aankomen... Dat moest natuurlijk ook gevierd worden. Er werd speciaal voor mij Roti gemaakt, naar het Nederlandse recept :) Taart mocht ook niet ontbreken, en heb allemaal leuke/lieve dingetjes gekregen. Super bedankt iedereen die een kaartje/pakje/berichtje had gestuurd, ik merk dat jullie me nog niet vergeten zijn!

Ik hoop dat deze lange blog jullie weer een beetje op de hoogte brengt, en als jullie nog iets willen zeggen/vragen kan dat natuurlijk altijd :)

Hasta luego, os quiero!

x- Loes

Reacties

Reacties

oma Ria en opa Peter

Een leuk en lekker compleet verhaal zelfs in (bijna) foutloos Nederlands. We wensen je heel fijne laatste maanden. Blijf lekker je best doen op school en in het basketbal. Misschien nog een kampioensfeestje???
Knuffels, kussen en liefs,
oma en opa

Raisebais

Lieve stoeipoes,

Ik mis je. Je blijft altijd me gorditaa enneh tot snel. Het klinkt allemaal super

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active